torsdag 23 juli 2009

Skygglapparna på!?!

I dagens Dn kan man läsa följande från Mark Townsend som skrivit boken ”50 sätt att sabba planeten” eller ”50 Ways to F**k the Planet” som den heter på orginalspråk:

”– Jag var så trött på alla böcker som talade om hur vi ska göra, hur vi ska leva, som predikade för mig. Allt som gällde vår miljö, klimatpåverkan, rädda världen-filosofier … stod mig upp i halsen, säger Mark Townsend och fortsätter:
– Så jag bestämde mig för att göra tvärt om. Skriva en bok som handlar om vad vi inte ska göra, fast använda mig av ironi och påstå att vi ska göra det.”

På ett sätt förstår jag honom, ibland blir det för jobbigt för oss att lyssna på nya larmrapporter som kommer varje dag. Men jag vet inte om hans omvända psykologi och ironi fungerar bättre.

Jag tror helt enkelt att många av oss i I-länderna har det för bra för att vi ska bry oss. Problemet är att folk inte bryr sig om att dom aktivt hjälper till att hugga ner regnskog genom att äta sin billiga oxfilé från Brasilien eller att julbordets ål har gjort att 99% av ålen i Europa är borta.

Vad behöver ske för att folk ska vakna upp? En total kollaps av ekosystemet? Vi människor kommer sitta med skygglapparna på ända fram till slutet...

Men jag ska i alla fall lägga till ”50 Ways to F**k the Planet” på min "att-läsa-lista"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar